Protopopiatul Ortodox Român BecleanProtopopiatul Beclean
Site-ul oficial al Protopopiatului Beclean
Meniu
  • Acasă
  • Istoric
  • Organizare
  • Parohii
    • Parohia AGRIEŞ
    • Parohia AGRIŞUL
    • Parohia Bata
    • Parohia BECLEAN I
    • Parohia BECLEAN II
    • Parohia BECLEAN III
    • Parohia BECLEAN IV
    • Parohia BEUDIU
    • Parohia BORLEASA
    • Parohia BRANIŞTEA
    • Parohia BREAZA
    • Parohia BUDEŞTI
    • Parohia BUDEŞTI FÂNAŢE
    • Parohia CĂIANU MARE
    • Parohia CĂIANU MIC
    • Parohia CHEŢIU
    • Parohia CHIOCHIŞ
    • Parohia CHIRALEŞ
    • Parohia CICEU CRISTEŞTI
    • Parohia CICEU GIURGEŞTI
    • Parohia CICEU HĂŞMAŞ
    • Parohia CICEU MIHĂIEŞTI
    • Parohia CICEU POIENI
    • Parohia COCIU
    • Parohia COLDĂU
    • Parohia CORABIA
    • Parohia CORVINEŞTI
    • Parohia DOBRICEL
    • Parohia DUMBRĂVENI
    • Parohia DUMBRĂVIŢA
    • Parohia ENCIU
    • Parohia FELEAC
    • Parohia FIGA
    • Parohia HĂLMĂSĂU
    • Parohia ILIŞUA
    • Parohia JIMBOR
    • Parohia Lechinţa
    • Parohia LELEŞTI
    • Parohia MALIN
    • Parohia MĂLUŢ
    • Parohia MANIC
    • Parohia MATEI
    • Parohia MICEŞTII DE CÂMPIE
    • Parohia MOLIŞET
    • Parohia NEGRILEŞTI
    • Parohia NUŞENI
    • Parohia RETEAG
    • Parohia SÂNGEORZU NOU
    • Parohia SÂNICOARĂ
    • PAROHIA SÂNMIHAIU DE CÂMPIE
    • Parohia ŞIEU CRISTUR
    • Parohia ŞIEU ODORHEI
    • Parohia ŞIEU SFÂNTU
    • Parohia ŞINTEREAG
    • Parohia ŞIRIOARA
    • Parohia SITA
    • Parohia SPERMEZEU
    • Parohia STUPINI
    • Parohia ŢĂGŞOR
    • Parohia ŢAGU
    • Parohia TÂRLIŞUA
    • Parohia ŢENTEA
    • Parohia URIU
    • Parohia VERMEŞ
    • Parohia VISUIA
    • Parohia ZORENI
    • CAPELA SPITAL
    • CENTRUL PROTECŢIA COPILULUI
    • Parohia Centrului Nuseni
  • Mănăstiri
    • MĂNĂSTIREA “SFINŢII MĂRTURISITORI ARDELENI” PETRU RAREŞ
    • MĂNĂSTIREA “SFÂNTUL ILIE” NUŞENI
    • MĂNĂSTIREA “SFÂNTUL LUCA” DOBRIC
    • MĂNĂSTIREA PANTOCRATOR
  • Ştiri
  • Contact
Acasă ➤ Preasfinţitul Părinte Vasile Someşanul

Preasfinţitul Părinte Vasile Someşanul

„În Post, creştinul îşi clădeşte duminica veşnică a sufletului său”
(Martie 2017)

PS-Vasile
Preasfinţitul Părinte Vasile Someşanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, este unul dintre cei mai blânzi, calzi şi iubiţi ierarhi ortodocşi. Şi-a dedicat întreaga viaţă dragostei de Dumnezeu şi de semeni. Iar aceasta se simte, şi doar dacă îi stai în preajmă, fără să rostească un cuvânt.

Este smerit în toate, lipsit de podoa¬bele bogate pe care le vedem de obicei la episcopii noştri, fără gesturi emfatice, fără morgă. Dacă nu ar avea la gât engolpionul cu Maica Domnului şi Pruncul, ai crede că e unul dintre acei preoţi de ţară, despre care credincioşii spun că sunt ca „pâinea lui Dum¬nezeu”. Născut pe 30 decembrie 1948, în cartierul Mănăştur, din Cluj-Napoca, într-o familie de muncitori, a primit credinţa nu ca moştenire, ci ca revelaţie.

Avea 18 ani şi era deja şi el lucrător, urmând un liceu la seral, pentru a nu fi povară părinţilor săi, când l-a cunoscut pe Dumnezeu. De atunci, a urmat calea Bisericii neabătut. Şi tot de atunci a lucrat permanent pentru alinarea suferinţei celor din jurul său. PS Vasile So¬meşanul spune că durerea era prezentă con¬tinuu în mediul muncitoresc şi că asta l-a determinat să încerce să devină tămăduitor. A vrut să urmeze Facultatea de Medicină, dar nu a reuşit.

A avut însă şansa de a face Teo¬logia, la Sibiu. Şi astfel, vindecă astăzi deo¬potrivă suflete şi trupuri, fiind implicat, de peste două decenii, în coordonarea proiectelor social-medicale ale Arhi¬episcopiei Clujului. În Săptămâna Luminată din acest an, preasfinţia sa va da în folosinţă primul Centru de îngrijiri paliative pentru bolnavii de cancer, al Bi¬sericii din Cluj.

Crede că de suferinţă nu trebuie să te fereşti, pentru că are rost mântuitor, dar şi că e necesar să ţi-o poţi purta cu demnitate. Atunci când nu o poate curma prin rugăciunile şi faptele sale, măcar o face suportabilă şi o arată în lumina Ade¬vărului.
Revelaţia de la Cozia
– Preasfinţite Părinte Episcop, toată viaţa vă este legată de uşurarea şi, pe cât posibil, înlăturarea durerilor sufleteşti şi trupeşti ale altora. Ce anume v-a împins pe această cale?
– A fost un drum firesc şi lin pentru mine, pentru că am resimţit necazurile celorlalţi ca pe ale mele, încă de foarte mic.

La început, nu m-a făcut sensibil în acest sens credinţa, ci societatea în care am trăit. Fiind din familie de muncitori şi eu însumi muncitor la un moment dat, acolo, între oamenii simpli şi care lucrau cu braţele, am găsit şi marile dureri, şi marile adevăruri.

Ei trăiesc într-o lume foarte concretă şi foarte dură şi au nevoie de mângâiere imediat, nu de pro-misiuni sau de compătimire neurmată de faptă. De aceea, mi-a încolţit în minte ideea de a face Medicina. Poate am fost influenţat şi de faptul că tatăl meu era un om tare firav fizic şi bolnăvicios, a şi murit la 54 de ani, şi că am avut un frate, cu şase ani mai mare decât mine, care a murit într-un accident.
Cu Biserica, însă, m-am regăsit ce¬va mai târziu. Nu am fost necre¬din¬cios, căci l-am avut pe Dumnezeu în suflet mereu, iar când eram mic, mergeam des cu mama la biserică. Ma¬ma era foarte credincioasă şi a avut grijă să mă înveţe şi pe mine abc-ul credinţei.

Însă când am cres¬cut, am avut alte preocupări, ca mulţi tineri din vre¬mea aceea. Pe când aveam 18 ani, am vizitat Mânăs¬tirea Cozia şi, stând într-o seară pe malul Oltului, am avut o reve¬la¬ţie. Am fost cuprins de ceva ce nu mai simţisem ni¬cio¬dată, de o bucurie uriaşă şi de o pace de¬săvârşită în sufletul meu, de parcă lumea era sus¬pen¬dată şi nimic din răul ei nu mă mai atingea.

Era ca şi cum m-aş fi aflat în sânul lui Dumnezeu. Şi nu am vrut să se ter¬mi¬ne niciodată această simţire. Atunci am realizat că numai în Biserică poţi să fii într-o permanentă bucu¬rie, neumbrită de nici un rău al lumii, chiar dacă ni¬meni nu e scutit de rău.

M-am întors la Cluj şi am mers la preotul paroh de la biserica ortodo¬xă din Mănăştur, Romulus Popa, care avea o mare experienţă duhovni¬ceas¬că şi de viaţă, în general. Pe atunci avea 81 de ani şi a mai trăit încă zece ani, în care mi-a fost duhovnic, sfătuitor şi susţinător.

Era din¬tr-o veche familie de preoţi din zona Făgăraşului, de la Şinca Nouă, licen¬ţiat în Drept şi Teologie, foarte cultivat şi risipitor de înţelepciune, o mare figură inte¬lectuală şi clericală a Clujului, apropiat al mitropoli¬ţi¬lor Nicolae Bălan şi Nicolae Colan, ca şi al unor căr¬tu¬rari şi oameni poli¬tici, ca Octavian Goga şi Alexan¬dru Lapedatu.

Cu un asemenea îndrumător, totul a de¬ve¬nit mai uşor. Părin¬tele Romulus Popa mi-a fost de mare folos sufletesc, dar nu numai pentru că nu a pre¬ge¬tat să intervină pentru a fi primit la Teologie, deşi nu prea aveam voce – iar asta, pentru un preot, e totuşi important (zâm¬beşte). Revenind la întrebarea dvs., având eu aplecare asupra problemelor celorlalţi, încă din anul întâi la Teologie m-am angajat în activităţi specifice misio¬nar-sociale.

Şi lucrarea de licenţă mi-am dat-o pe su¬biectul problemelor sociale în scrierile părinţilor capa¬docieni. Părintele profesor Teodor Bo¬do¬garu, un om de mare valoare intelectuală, m-a aju¬tat să-mi lărgesc aria cunoaşterii în zona socială şi aşa am rămas marcat de această dimensiune a slujirii.
– Aţi fost hirotonit preot celib şi aţi venit la pa¬rohia „Sf. Apostoli Petru şi Pavel” din Mănăştur, unde aţi slujit timp de 14 ani…
– Da, e o parohie mare, în care, fiind al treilea preot, am fost scutit de treburile administrative şi m-am ocupat de partea duhovnicească. Slujeam Sf. Liturghie zilnic, iar în rest eram ca mingea în arenă, cum se spune, încercând să ajut cât mai mulţi credin¬cioşi. Mama îmi zicea de multe ori: „Noroc că nu te-ai însurat, că nu stătea nimeni cu tine” (zâm¬beşte).

Într-un an, aveam de săvârşit, în medie, 150-160 de cununii, de botezat 600 de copii şi de slujit la 140-150 de înmormântări. Când am dat la Teologie, mă gândeam că un preot are timp să mai citească, să se cultive şi el. Dar n-am mai putut să învăţ multe după facultate din cărţi.

Dacă am învăţat ceva, a fost direct de la credincioşi, care, prin dragostea şi credinţa lor, îţi pun viaţa în palmă. Şi Dum¬nezeu te luminează să le găseşti so¬luţii la problemele cu care vin la tine. În 1991, de Buna Vestire, am depus voturile monahale, iar în octombrie am primit ascultarea de stareţ la Mânăstirea Nicula. În 1994, am devenit exarhul mânăstirilor din Arhiepiscopia Clujului, iar după patru ani, părintele mitropolit Bartolomeu Ana¬nia m-a propus arhiereu, ca să mă ocup de sectorul misionar-social, pe care voia să-l dezvolte.

Între cele ale Mariei şi cele ale Martei
– Desigur, este o interdependenţă între activi¬tăţile misionar-sociale şi slujirea sacră, dar nu există riscul să trădaţi o parte pentru cealaltă?
– Ba da. Puneţi în discuţie o pro¬blemă reală. Părin¬tele mitropolit Bartolo¬meu, care a trăit mulţi ani în America şi cunoştea şi viaţa socială şi religioasă orga¬nizată de Biserică în Occident, ştia că unele dintre con¬fesiunile de acolo făceau multă muncă în dome¬niul asistenţei sociale, dar slăbiseră legătura sufleteas¬că dintre clerici şi credindioşi şi implicarea tuturor în slujirea specifică a unei biserici.

N-a vrut să se întâm¬ple la fel şi la noi. Prin grija sa, am reuşit să menţinem un echilibru, pe care cred că îl avem şi astăzi, căci Dum¬nezeu a rânduit un foarte potrivit urmaş al părin¬telui mitropolit Bartolomeu, ÎPS Andrei.
– Preasfinţia voastră sunteţi cunoscut ca un slujitor foarte înduhovnicit şi foarte aproape de oameni. Credeţi că părintele mitropolit Bartolomeu v-a ales pentru misiunea socială, şi pentru că nu aveţi imaginea unui administrator, cu şirul de chei la brâu, care aleargă numai după cele ale Martei?
– Probabil. Dar nu mi se datorează numai mie ce a realizat Arhiepiscopia în sectorul misionar-social.

Dumnezeu, când îţi rezervă o sarcină, îţi scoate în cale şi oamenii potriviţi, care să te ajute să o îndeplineşti. Aşa, bunăoară, părintele Patriciu Vlaicu, acum repre¬zentant al Bisericii Ortodoxe Române la Bruxelles, care s-a format în eparhia noastră, fiind dintr-o familie de preoţi din mărginimea Sălajului, un om foarte talen¬tat şi cu o bună experienţă în Occident, a gândit toate proiectele sociale, pe care în timp am reuşit să le punem în operă: un cămin de bătrâni, o policlinică socială, o grădiniţă, o şcoală de recuperare a copiilor cu abandon şcolar, care funcţionează, iată, deja de 18 ani neîntrerupt, o cantină socială… Însă în toate sunt foarte mult ajutat de cei care conduc direct fiecare proiect în parte.
– Aveţi şi acum ucenici duhovniceşti, spovediţi deopotrivă preoţi, monahi şi mireni. Este mai puţin obişnuit pentru un ierarh, de rangul preasfinţiei voas¬tre, să continue acest fel de slujire. De ce con¬tinuaţi să o faceţi?
– Când am fost promovat în arhierie, s-au ridicat mai multe voci care au spus că voi lipsi din spaţiul duhovnicesc. Şi atunci, părintele mitropolit Bartolo¬meu, cu bunătatea pe care a arătat-o întotdeauna tutu¬ror, a spus: „Păi, nu veţi avea voi atâtea păcate câte va putea ierta părintele Vasile” (zâmbeşte). Şi de atunci, mi-am păstrat două zile, marţea şi miercurea dimi¬neaţa, în care spovedesc la Catedrala Arhiepis¬copiei. Sunt de multe ori probleme administrative care m-ar împiedica să mai şi spovedesc, dar, dacă asta mi-e ascultarea, am găsit timp pentru toate.
Minunea Sfântului Nectarie la Cluj
– Cel mai important proiect de asistenţă social-medicală şi în egală măsură duhovnicească derulat de Arhiepiscopia Clujului este Centrul de îngrijiri paliative pentru bol¬navii de cancer „Sfântul Nec¬ta¬rie”. Construirea şi dotarea lui au du-rat trei ani, iar ime¬diat după Sfin¬tele Paşti, îl veţi inaugura. Însă pu¬ţină lume ştie de ce eforturi a fost ne¬voie pentru această lucrare. Este ade¬vărat că, la un mo¬ment dat, v-aţi oprit din lipsă de bani şi numai cu ajutorul Sfântului Nectarie aţi putut continua?
– Da. Lucrarea a început în decem¬brie 2009, iar în apri¬lie, anul urmă¬tor, deja era gata demisolul, însă nu mai aveam bani în cont. Şi atunci, ci¬neva din grupul de organizare a propus să mergem la Eghi¬na, să ne rugăm la sfintele moaşte ale Sfântului Nectarie. Aşa am făcut, iar roadele rugăciunii noastre s-au văzut în câteva zile, când ne-au intrat în cont vreo zece miliarde de lei vechi, de la diferiţi donatori. Pe urmă, împreună cu domnişoara profesor Ma¬nuela Botiş, am organizat o campanie de informare şi strângere de fonduri, care ne-a mai adus 4,5 mi¬liarde de lei.

 

Domnişoara Botiş a obţinut 27 de tablouri de la pictori din ţară şi străinătate, pe care le-a pus într-o expoziţie cu vânzare, banii obţinuţi fiind donaţi Centrului „Sf. Nectarie”. Au fost adu¬naţi aşa 20.000 de euro. Ne-au ajutat apoi şi auto¬rităţile locale, preoţi ortodocşi, romano-catolici şi evanghelici. Una dintre sălile centrului de zi va purta numele domnului Heinrich Schnatmann, pro¬fesor german, romano-catolic, care ne-a adus nu numai bani, în mai multe rânduri, ci şi mobilier şi alte bunuri. Toată această lucrare este minunea lui Dumnezeu, căci noi nu aveam mijloacele materiale să o ducem la bun sfârşit.
– În proiectul Centrului „Sf. Nectarie” se regăsesc suferinţa, de care aţi fost impresionat de mic, preocuparea preasfinţiei voastre pentru domeniul social şi dragostea pentru ceilalţi. Este acesta o încununare a unei vieţi dedicate seme¬nilor şi lui Dumnezeu?
– Este, cu siguranţă, o mare realizare. Dar nu pen¬tru că Biserica a mai bifat o acţiune, ci pentru dimen¬siunea spirituală şi pentru bine¬facerile aces¬tei lucrări. Este important ca fiecare om să-şi păs¬treze demnitatea, inclusiv pe patul morţii. Şi pentru că nu toţi pot face asta, trebuie ajutaţi. Avem datoria de creştini să-i ajutăm şi nădăj¬duim să înţelegem în adâncime lecţia suferinţei.
Dumnezeu îngăduie suferinţa, pentru că ea are rolul de a reface sufleteşte socie¬tatea, căci declan¬şează empatia celui sănătos faţă de cel bolnav, compasiunea şi so¬li¬daritatea. Iar atunci când socie¬tatea este cuprinsă de astfel de sentimente, devine mai bună.
Un post al suferinţei şi al speranţei
– Suntem în postul Paştelui, un post al suferinţei, căci Mân-tui¬torul s-a jertfit pentru a ne răscumpăra păcatul primor-dial şi a ne redeschide uşile Raiului. Credeţi că suferinţa este îngă¬duită în lume şi pentru a-L putea înţelege mai bine pe Mântui¬to¬rul şi a-L urma?
– Fără îndoială! Tot ce ne învaţă şi tot ce face Mântui¬torul este pen¬tru a ne ajuta să ne îndumnezeim.

Teologia şi trăirea ortodoxă ne pregă¬tesc să înţelegem starea de cădere în care se află lumea şi în care ne aflăm fiecare dintre noi, pentru ca apoi, ra¬portându-ne la via¬ţa Mântuitorului şi la învăţătura Sa, să ne ridicăm. O ast¬fel de renaştere în duh nu e posibilă fără încercări şi suferinţe.

De aceea, trebuie să ne asu¬măm, cu credinţă şi nădejde în Dum¬nezeu, suferinţa, pentru a o trans-forma într-o trăire angelică. Dacă su¬feri fără să crezi, dacă te dezici de Dumnezeu şi re¬fuzi lucrarea lui de viaţă, trăirea îţi este una demonică.

Acest post al Paş¬telui este şi unul al speranţei, pentru că se încheie cu Învierea şi pentru că, după perioada aceasta de tristeţe, în care noi, creş¬tinii, plângem mai mult păcatele noastre, vine ziua bucuriei, în care Hristos se arată biruitor asupra morţii şi a diavolului.

Experienţa lui Iisus ne dovedeşte că pătimi¬rile ne pot duce la înviere. Pur-tarea crucii este spre curăţirea şi împlinirea noastră, pentru că în suferinţă omul se eliberează în cea mai mare măsură de mândrie, care este izvorul tuturor păcatelor. Sf. Ap. Pavel spune că Dumnezeu nu l-a făcut pe om pentru moarte, ci pentru părtăşia lui la firea dum¬nezeiască.

Or, firea noastră, cam grosolană, trebuie subţiată, rafi¬na¬tă în rugăciune, post şi nevoinţă, ca să se apropie de Dumnezeu. Dum¬nezeu ne-a lăsat poruncă să muncim şase zile şi una, dumi¬nica, să ne odihnim. Adică şase părţi să fie pentru trup şi una pen¬tru suflet. Postul este pentru creş¬tin un prilej de a-şi clădi acea du¬minică veşnică a sufle¬tului său.

E o şansă pe care ne-o dă Dumnezeu de a ne re-forma după chipul Său, să ajungem la asemănarea cu El.
– Din îndelungata experienţă a preasfinţiei voastre, puteţi mărtu¬risi că în marile posturi simţiţi o schimbare semnificativă în viaţa credincioşilor?
– Da, absolut! Cu¬nosc persoane care au probleme cu băutura, de exemplu, şi care în post nu pun strop de alcool în gură. Apoi, dacă îi priviţi cu atenţie pe oamenii care vin la biserică în post, obser¬vaţi o efer¬vescenţă neobişnuită, o strălucire aparte a chipurilor, o trăire incandescentă, care nu e comună pentru toate zilele anului.

Participarea la sfintele slujbe devine una mai conştientă de realitatea că izvorul vieţii sunt Sfintele Taine, care sunt de găsit numai în biserică.
– În încheiere, vă rugăm să le transmiteţi un cuvânt de folos cititorilor noştri, în aşteptarea În¬vierii Domnului.
– Spun şi eu, după Sfântul Ioan Gură de Aur: fie de aţi postit, fie de n-aţi postit, viţelul este gras, veniţi şi înfruptaţi-vă! Deci, să-L căutăm pe Mântuitorul, să-L urmăm, să-L ascultăm, să ne lăsăm pătrunşi de lu¬mina Învierii Lui, căci ea va lucra în fiinţa noastră.

Înaltpreasfinţitul Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului

Cuvântul ierarhului

    Un tânăr bine educat este de mare preţ şi în faţa lui Dumnezeu şi în faţa oamenilor. Când vezi un copil bine crescut ţi se bucură sufletul. În copilul bine educat vezi amestecate inocenţa, drăgălăşenia, bunătatea şi multe alte virtuţi. Citeşte ➤
PS Vasile Someşanul

PS Vasile Someşanul

Parohii

Parohia BECLEAN I

DATE ISTORICE ALE PAROHIEI Localitatea Beclean este o aşezare străveche din nord-vestul Podişului Transilvaniei, urme de locuire aici datând încă din neolitic, iar pe vremea romanilor era cunoscută sub numele de Paralissum. În sec. XII este înfiinţată aici o mănăstire catolică, care depindea direct de Roma, având menirea specială de …

Parohia BECLEAN III

DATE ISTORICE ALE COMUNITĂȚII Orașul Beclean, cunoscut și sub numele de „Beclean pe Someș” (în maghiară și germană „Bethlen”) și deține, pe lângă Beclean, și satele Coldău, Figa și Rusu de Jos. Este situat în partea de nord a Podişului Transilvaniei, între Dealurile Ciceului și Dealurile Lechinţei, la confluenţa râurilor …

Parohia BECLEAN IV

ISTORICUL COMUNITĂȚII PAROHIALE Parohia Ortodoxă Beclean IV din protopopiatul Beclean a luat fiinţă la data de 1 februarie 2015, din iniţiativa Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei, prin hotărârea nr.659/2015 a permanenţei Consiliului Eparhial din cadrul Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului. Localitatea Beclean este o aşezare străveche din nord-vestul Podişului …

Parohia BEUDIU

ISTORICUL LOCALITĂȚII Localitatea Beudiu este învecinată astfel: la N-Bozieş, la S-Malin, la E-Nuşeni şi Feleac, iar la V-câmp deschis. Descoperiri neolitice ale culturii „Tisa” au fost găsite la Viţa, Beudiu, Ţaga, Strugureni, Buza. Prima menționare documentară are loc în anul 1214 într-o lucrare monografică a istoricului maghiar Josef Kádár în …

Parohia BORLEASA

PAROHIA ORTODOXA BORLEASA Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxa Borleasa este asezata in partea de nord a Transilvaniei la sud de Parohia Tarlisua si la stanga raului Ilisua. Cel mai apropiat oras este Becleanul la 37 km, in judetul Bistrita-Nasaud unde se gaseste si sediul Protopopiatului Ortodox de care apartine parohia. …

Parohia BRANIŞTEA

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ BRANIŞTEA Istoricul comunităţii parohiale Parohia ortodoxă Braniştea face parte din protopopiatul Beclean. Satul Braniştea este atestat documentar din anul 1269 sub denumirea de Aqua Palosa, iar putin mai târziu sub denumirea de Arpastow =Lac cu orz, denumire ce o păstrează până în anul 1925, când primeşte numele …

Parohia BREAZA

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ BREAZA  Istoricul comunităţii parohiale Parohia ortodoxă Breaza face parte din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului, Protopopiatul Beclean. Prima mențiune documentară a satului a avut loc în anul 1312 şi se numea Emberfeu. Alte denumiri: Ambrus, Ambritus, Ambriș, Ambrosiu, Ambriciu, Breaza. Satul Breaza se află la nord-vestul județului …

Parohia BUDEŞTI

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ BUDEŞTI Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxă Budeşti face parte din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului, protopopiatul ortodox român Beclean. Comuna Budeşti este situată în Colinele Comlodului, în zona de izvorâre a Pârâului de Câmpie şi a râului Apatiu. Are în componenţă patru sate: Budeşti, satul de reşedinţă, …

Parohia BUDEŞTI FÂNAŢE

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ BUDEŞTI-FÂNAŢE Istoricul comunităţii parohiale Localitatea Budeşti-Fânaţe a fost întotdeauna considerată ca făcând parte integrantă din localitatea Budeşti. În anul 1941 se individualizează un nou sat component, al comunei Budeşti, numit Budeşti-Fânaţe. După 1900, oamenii proveniţi fie din Budeşti, fie din Ţagu încep să-şi întemeieze gospodării datorită faptului …

Parohia CĂIANU MARE

PAROHIA ORTODOXᾸ ROMȂNᾸ CᾸIANU MARE Istoricul comunităţii parohiale şi bisericii parohiale Numele parohiei: Căianu Mare, Protopopiatul Beclean Hramul Parohiei: Sfântul Ierarh Nicolae Data punerii pietrei de temelie: Referitor la aceasta, inca nu am găsit exact data punerii pietrei de temeile, intru-cat actual biserica de zid este ridicată pe locul uneia mai …

Parohia CĂIANU MIC

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CĂIANU-MIC A. Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Română Căianu-Mic funcţionează ca entitate eclesială sub jurisdicţia protopopiatului Beclean, a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, în localitatea Căianu-Mic . Localitatea Căianu-Mic face parte din marea unitate de relief, cunoscută sub numele de Platforma someşană sau Podişul someşan. Aşezarea este …

Parohia Centrului

ISTORICUL BISERICII CENTRULUI PENTRU PERSOANE CU HANDICAP SI PERSOANE VARSTNICE NUSENI Biserica Centrului pentru Persoane cu Handicap si Persoane Varstnice se afla pe malul drept al raului Meles, între localitatile Beudiu si Rusu de Sus, la 9 Km de orasul Beclean. Ea a fost arondata la Protopopiatul Ortodox Beclean. Obiectivul …

Parohia CHEŢIU

PAROHIA ORTODOXᾸ ROMȂNᾸ CHEŢIU 1. Atestare documentară Prima mențiune documentară a satului Chețiu, datează din 1305 , cu numele (Katel), ca moșie a comiților Grigore și Iacob, care erau frați. Acest sat este unul dintre cele mai vechi sate aparținătoare comunei Chiochiș, fiind surclasat doar de satul Țentea a cărui atestare …

Parohia CHIOCHIŞ

PAROHIA ORTODOXᾸ ROMȂNᾸ CHIOCHIŞ Istoricul comunitatii Asezat in partea de Sud-Est a judetului Bistrita-Nasaud la 68 km de orasul Bistrita si 28 km de orasul Beclean ,Chiochis( in Maghiara Kekes ,in germana Blaudorf)_este localitatea de resedinta a comunei cu acelasi nume. Comuna este formata din 10 sate Apatiu ,Bozies,Buza-Catun,Chetiu,Jimbor,Manic,Sannicoara,Strugureni si Tentea. …

Parohia CHIRALEŞ

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CHIRALEŞ ŞI FILIA ŢIGĂU Istoricul comunităţii parohiale Parohia ortodoxă română Chiraleş se găseşte în protopopiatul ortodox român Beclean, arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului, mitropolia Clujului, Maramureşului şi Sălajului. Numele localităţii provine de la răspunsul liturgic Κγριε ελεισον (Doamne miluieşte) folosit la slujbele unei mănăstiri aflate pe vatra …

Parohia CICEU CRISTEŞTI

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CRISTEŞTII CICEULUI Istoricul comunităţii parohiale Parohia ortodoxă română Cristeştii Ciceului aparţine de protopopiatul Beclean şi se află în localitatea cu acelaşi nume. Cristeştii Ciceului este o localitate componenta a comunei Uriu din judeţul Bistriţa Năsăud, aceasta se află pe drumul naţional ce leagă oraşele Dej şi Bistriţa langă …

Parohia CICEU GIURGEŞTI

Parohia Ortodoxă Română Ciceu-Giurgeşti Istoricul comunităţii parohiale Satul Ciceu-Giurgeşti este aşezat în partea de sud-est a jud. Bistriţa-Năsăud, pe cursul mijlociu al Văii Mari (a Căprioarei sau a Reteagului), vale, în bazinul căreia şi-au mai tocmit vetre satele Breaza, Purcărete, Huta, Negrileşti şi Dumbrăveni. Pentru o perioadă de peste 200 …

Parohia CICEU HĂŞMAŞ

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CICEU-HĂŞMAŞ Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Ciceu-Hăşmaş face parte din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului, protopopiatul ortodox Beclean. Satul Hăşmaşu Ciceului s-a mai numit Haghmas (în 1405), Hagymas (în 1553) si Cziczo-Hagymas (în 1615). Astăzi, administrativ, poarta numele de Hăşmaşu Ciceului, iar în actele parohiale figurează drept …

Parohia CICEU MIHĂIEŞTI

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CICEU-MIHĂIEŞTI Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ciceu-Mihaiesti face parte din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului, Protopopiatul Beclean. Ea este situată în imediata apropiere a Cetăţii Ciceului, veche vatră românească şi ortodoxă înca din cele mai vechi timpuri, de pe vremea domnitorilor moldoveni, care aveau domenii în aceste ţinuturi …

Parohia CICEU POIENI

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CICEU POIENI Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxă Ciceu Poieni aparţine Protopopiatului Beclean. Biserica parohiei, zidită la începutul secolului XX, între anii1908-1911, sub grija vrednicului de pomenire preot Alexandru Sigartău, este aşezată sub ocrotirea Sfântei Cuvioase Parascheva. Biserica este impunătoare, cu doua turnuri, în formă de cruce, având o …

Parohia COCIU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ COCIU Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Română Cociu se află sub jurisdicţia administrativă a protopopiatului ortodox din Beclean, a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului. La vărsarea râului Şieu în râul Someş, de o parte şi de alta a căii ferate Cluj-Napoca-Vatra Dornei, la 7 km de oraşul …

Parohia COLDĂU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ COLDĂU Istoricul comunităţii parohiale: Parohia Coldău face parte din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului, Protopopiatul Beclean. Satul Coldău este aşezat pe partea stângă a şoselei care leagă oraşul Bistriţa de oraşul Dej, între Beclean şi Ciceu Cristur. Azi face face parte din oraşul Beclean. Nu se ştie …

Parohia CORABIA

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CICEU-CORABIA Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxă Română Ciceu-Corabia se află sub jurisdicţia administrativă a Protopopiatului Ortodox Român Beclean, a Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Vadului, Feleacului şi Clujului. Localitatea este atestată documentar pentru întâia oară în anul 1467, anul expediţiei pe care Matei Corvin o întreprinde împotriva moldovenilor, …

Parohia CORVINEŞTI

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CORVINEŞTI COMUNITATEA CORVINEŞTI Satul Corvinești, mai demult Uifalăul-săsesc, Uifalău (în dialectul săsesc Nedderšt-Naindref, în germană Niederneudorf, în maghiară Kékesújfalu, Kékesszászújfalu, Szászújfalu, Újfalu), face parte din Comuna Matei fiind o localitate din județul Bistrița-Năsăud, România. Satul are o vechime de peste 700 de ani atestată documentar . Un …

Parohia DOBRICEL

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ DOBRICEL ISTORICUL PAROHIEI DOBRICEL ŞI AL BISERICII CU HRAMUL SFINŢII ARHANGHELI MIHAIL ŞI GAVRIIL DIN DOBRICEL 1.PAROHIA DOBRICEL 2.PROTOPOPIATUL BECLEAN 3.BISERICA (HRAMUL ): SFINŢII ARHANGHELI MIHAIL ŞI GAVRIIL 4.DATA PUNERII PIETREI DE TEMELIE -ANUL 1938 5.PROIECTUL BISERICII ŞI ELEMENTELE DE ARHITECTURĂ – BISERICĂ ÎN FORMĂ DE NAVĂ …

Parohia DUMBRĂVENI

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ DUMBRĂVENI Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Română Dumbrăveni funcţionează ca entitate eclesială sub jurisdicţia protopopiatului Beclean, a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, în localitatea Ciceu-Giurgeşti. Localitatea este atestată documentar pentru întâia oară în anul 1467, anul expediţiei pe care Matei Corvin o intreprinde împotriva moldovenilor, conduşi de …

Parohia DUMBRĂVIŢA

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ DUMBRĂVIŢA Istoricul comunităţii parohiale Parohia Dumbrăviţa face parte din Protopopiatul Ortodox Beclean, jud. Bistriţa-Năsăud. Numele actual al localităţii -Dumbrăviţa- a fost dat în mod oficial în anul1928 şi derivă din apelativul dumbravă (s.f., pădure de stejar) şi sufixul diminutiv iţă. Cunoscut ca satul preoţilor şi al dascălilor, …

Parohia ENCIU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ENCIU Istoricul comunităţii parohiale Satul Enciu din cadrul comunei Matei, jud. Bistrița- Năsăud este înregistrat documentar în anul 1356 sub denumirea Ench. Numele satului provine de la germanul Hencs sau din prenumele Ensc. În 1356 se amintește că primul posesor al așezării a fost moșierul Marton, fiul …

Parohia FELEAC

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ FELEAC A. Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxă Română Feleac se află sub jurisdicţia administrativă a Protopopiatului Ortodox Român Beclean. Localitatea este situată, din punct de vedere geografic în comuna Nuşeni, judetul Bistriţa-Năsăud. Satul a fost înfiinţat de saşi, care au avut şi o Biserică, pe care însa …

Parohia HĂLMĂSĂU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ HĂLMĂSĂU Istoricul comunității parohiale Parohia ortodoxă „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Hălmăsău, din comuna Spermezeu aparține protopopiatului Beclean. Satul Hălmăsău este situat la nord-vest de comuna Spermezeu, la o distanţă de 9 km de centrul comunei. Locuitorii acestui sat sunt răspândiţi de o parte şi alta a …

Parohia JIMBOR

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ JIMBOR Istoricul parohiei  Jimbor, filia Buza-Cătun Primele informaţii scrise le găsim intr-un Extras însumativ, al tuturor preoţilor si familiilor romaneşti unite şi neunite din Transilvania, realizat în anii 1760-1762, de către Baronul Adolf Bucow, în care se spune că în acea perioadă la Jimbor, ,,era un preot …

Parohia LELEŞTI

Parohia Ortodoxă Română Leleşti Istoricul comunităţii parohiale Parohia Leleşti este o veche comunitate creştin-ortodoxă, aşezată la poalele Cetăţii Ciceului, judeţul Bistriţa-Năsăud, aparţinând ierarhic de Protopopiatul Beclean, iar ca teritoriu de comuna Ciceu-Mihaieşti. Cei mai bătrâni oameni ai satului spun ca aici viaţa a fost întotdeauna liniştită şi îmbelşugata, datorită harniciei …

Parohia MALIN

Parohia Ortodoxă Română Malin Istoricul comunității parohiale Satul Malin, este aşezat pe valea Meleşului şi aparţine de comuna Nuşeni, judeţul Bistriţa-Năsăud având ca vecini la est satul Rusu de Sus, la vest Valea Unguraşului, la sud oraşul Beclean iar la nord satul Beudiu. Atestat documentar din anul 1305, unde locuiesc …

Parohia MANIC

Parohia Ortodoxă Romînă Manic Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Romănă Manic este atestată documentar din anul 1329 în cartea „Documente privind Istoria Romîniei seria C. Transilvania, vol. I-VI (1075-1350), Buc. 1951-1955”, fiind situată în partea de sud-est a judeţului Bistriţa-Năsăud într-un ţinut de o rară frumuseţe. Parohia are două biserici: …

Parohia MATEI

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ MATEI Istoricul parohiei Matei Istoricul parohiei Matei se pierde in negura timpurilor. O legenda ramasa in memoria locuitorilor acestei zone spune ca la un moment dat, ajungand Matei Corvin in partile locului si vazand de pe deal doua asezari frumoase, una in stanga si una in dreapta, …

Parohia MICEŞTII DE CÂMPIE

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ MICEŞTII DE CÂMPIE Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Română Miceştii de Câmpie se află sub jurisdicţia administrativă a protopopiatului ortodox din Beclean, a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului. Localitatea Miceştii de Câmpie este atestată documentar din anul 1329, când într-o hotărâre de moşie sunt amintite pământurile numite …

Parohia NEGRILEŞTI

Parohia Ortodoxă Română Negrileşti Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Negrileşti face parte din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului, protopopiatul ortodox Beclean. Localitatea Negrileşti se află sub jurisdicţia administrativă a comunei Negrileşti, comuna ce se găseşte la poalele Cetăţii Ciceului. Prima menţiune documentară a satului a fost în anul 1405-villa olachalis …

Parohia NUŞENI

Parohia Ortodoxă Română Nușeni Istoric al Parohiei Nușeni Parohia este situată în partea de Nord-Est a Câmpiei Transilvaniei, în partea de Sud – Vest a judeţului, în zona de dealuri domoale pe Valea Meleșului, strabătut de drumul județean 172A . Altitudinile sunt cuprinse între 400-600 m, la 9 km de …

Parohia Bata

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ BATA Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Bața face parte din Protopopiatul Român Ortodox Beclean şi reunește comunitatea de creștini ortodocși din satul Baţa și cea de la Poienile Reteagului. Sediul parohiei se află în satul Baţa. Prima atestare documentară a satului Baţa datează din anul 1405, sub …

Parohia SÂNGEORZU NOU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ SÂNGEORZU – NOU Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxă Română Sângeorzu-Nou se află sub jurisdicţia administrativă a protopopiatului ortodox din Beclean, a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului. Numele actual al satului provine, după tradiţie, de la numele unui grof maghiar pe care îl chema Sent Gergy, care a …

Parohia ŞIEU CRISTUR

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ CRISTUR-ŞIEU ŞI FILIA COASTA Istoricul comunităţii parohiale: Satele Cristur-Şieu şi Coasta fac parte din comuna Şieu Odorhei, aflată în partea de sud-vest a judeţului Bistriţa-Năsăud, poziţionate în partea de sud-est, de o parte si de alta, a râului Şieu. Pe partea dreaptă a râului este aşezat satul …

Parohia ŞIEU ODORHEI

PAROHIA ORTODOXE ȘIEU ODORHEI Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxă cu hramul Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil din Sieu Odorhei, cu “filia,Sf Ioan Botezatorul” din Bretea, sunt unităţi bisericeşti aflate în subordinea Protopopiatului Beclean. Aşezat pe malul stâng al râului Sieu, satul Şieu Odorhei s-a dovedit a fi, după o preţioasă …

Parohia ŞIEU SFÂNTU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ŞIEU SFÂNTU ISTORICUL Parohiei Ortodoxe Române Şieu-Sfântu Biserica din Şieu-Sfântu , cu hramul Sf. Dumitru a fost adusă de pe Valea Bârgăului. A fost sfinţită în anul 1850, iar clopotele au fost lucrate la Cluj în anul 1857. Primul preot amintit a fost Ioan Mursa şi a servit …

Parohia ŞINTEREAG

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ŞINTEREAG Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Română Șintereag, Protopopiatul Beclean. Localitatea Şintereag se află pe malul drept al râului Şieu, nu departe de confluenţa acestuia cu Someşul Mare, pe şoseaua naţională dintre Bistriţa şi Beclean, la kilometrul 28. Prima atestare documentară a localităţii datează din anul 1325 …

Parohia SITA

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ SITA Istoricul comunitatii parohiale Parohia Sita, comuna Spermezeu, protopopiatul Beclean. Sita este un sat specific zonei Someșului, dar in aceeași măsura si Lăpușului, având în apropiere satele Spermezeu, Hălmăsău, Borleasa, Perișor, Dumbrăvița, Păltineasa. Satul prezintă un relief deluros cu multe izvoare, fântâni și ape. Rețeaua hidrologică este …

Parohia SPERMEZEU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ SPERMEZEU Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxă Română Spermezeu Protopopiatul Beclean Localitatea Spermezeu este atestată documentar pentru prima dată în anul 1456, în actul Conventului din Cluj-Mănăştur, sub denumirea de Ispanmezew (în traducere liberă „Câmpul Comitelui”) . Forma românească „ Szpelmezeu”apare pentru prima dată în „ Statistica românilor” …

Parohia ŢĂGŞOR

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ŢĂGŞORU Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Ţăgşoru face parte din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului, protopopiatul ortodox Beclean. Atestarea documentară a satului Țăgsoru datează din 10 aprilie 1329, fiind menționat în registrele Capitlului de la Alba Iulia. În acest document se descriu amănunțit hotarele aflate în folosința …

Parohia ŢAGU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ŢAGU Istoricul comunității parohiale. Istoricul bisericii parohiale Prima menţiune a satului Ţagu se face în data de 30 mai 1327. Istoria Bisericească a satului Ţagu porneşte şi este legată puternic de nobilul Gavril din Ţagu Mare, luptător pentru drepturile credincioşilor ortodocşi din Transilvania. Pentru acest fapt a …

Parohia ŢENTEA

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ŢENTEA Istoricul comunității parohiale Parohia Țentea face parte din protopopiatul Beclean, județul Bistrița-Năsăud. A luat ființă în urmă cu sute de ani. Epitropul Pop Ioan din parohie, un centenar al satului, ne-a mărturisit că numele localității vine de la un credincios care se numea Țentea. Satul este …

Parohia URIU

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ URIU Istoricul comunității parohiale Parohia Ortodoxă Uriu face parte din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului, protopopiatul ortodox Beclean. Localitatea Uriu este atestată documentar în jurul anului 1332. Dascălul şi istoricul Kadar Jozsef, în lucrarea sa, sublinează şi el anul 1332 ca atestare documentară. Localitatea Uriu a aparţinut …

Parohia VERMEŞ

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ VERMEŞ Istoricul comunităţii parohiale Parohia Ortodoxă Română Vermeş se află sub jurisdicţia administrativă a Protopopiatului ortodox din Beclean, a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului. Vermeș, mai demult Vermiș (în dialectul săsesc Warmesch, Vârměš, în germană Wermesch, Warmisch, Wermösch, în maghiară Vermes) este un sat din județul Bistrița-Năsăud, …

Parohia VISUIA

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ VISUIA Istoricul comunității parohiale Parohia ortodoxă română Visuia aparține protopopiatului Beclean, din județul Bistrița-Năsăud. Satul Visuia, component al comunei Miceștii de Câmpie, Județul Bistrița-Năsăud, este situat la partea de sud a județului. Prima atestare documentară a satului Visuia este la data de 10 aprilie 1329. Acest sat …

Parohia ZORENI

PAROHIA ORTODOXĂ ROMÂNĂ ZORENI Istoricul comunităţii parohiale Parohia ortodoxă română Zoreni, filia Sălcuţa , aparţine protopopiatului Beclean. Satul Zoreni este aşezat în partea de sud a judeţului Bistriţa- Năsăud şi face parte din comuna Sânmihaiul de Câmpie. În bună parte este aşezat pe marginea şoselei care face legătura între Bistriţa …

Noutăţi

Conferință preoțească de toamnă în Protopopiatul Beclean

Conferință preoțească de toamnă în Protopopiatul Beclean Clericii din Protopopiatul Ortodox Beclean s-au reunit luni, 30 octombrie 2023, în cadrul conferinței preoțești de toamnă. Întâlnirea a fost precedată de un Te Deum, fiind săvârşit la Biserica cu hramurile „Sfântul Apostol …

Adormirea Maicii Domnului, hramul bisericii Mănăstirii Dobric, supranumită „Nicula Tiblesului”

La Praznicul Adormirii Maicii Domnului, luni, 15 august 2022, Preasfințitul Părinte Benedict Bistrițeanul, Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului, s-a aflat în mijlocul obștii monahale de la Mănăstirea Dobric, județul Bistrița-Năsăud, cu prilejul hramului bisericii mari. Mănăstirea Dobric mai …

Binecuvântarea lucrărilor efectuate până în prezent la noua biserică din Nuseni

Joi, 11 august 2022, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, s-a aflat în mijlocul comunității ortodoxe din Nușeni, județul Bistrița-Năsăud. Cu acest prilej, de la ora 18:00, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop și Mitropolit …

Legături utile

patriarhia.ro mitropolia-clujului.ro basilica.ro trinitastv.ro radiorenasterea.ro
PS Benedict Bistriţeanul

PS Benedict Bistriţeanul

Protopop – Preot Dragos Cristian

Protopop – Preot Dragos Cristian

Protopop – Preot Vicenţiu Doru Zinveliu

Proin Protopop – Preot Vicenţiu Doru Zinveliu

⇑
Acasă ❄ Istoric ❄ Organizare ❄ Parohii ❄ Mănăstiri ❄ Ştiri ❄ Contact

© 2025 Protopopiatul Ortodox Român Beclean

Realizat de Gadesa Soft S R L